advies training tegen pesten voor kinderen en jonge mensen

“Lastige” gesprekken

“Lastige” gesprekken

( LASTIGE )OUDERS IN GESPREK MET ( LASTIGE ) LEERKRACHTEN .

5 tips voor een effectief gesprek met de leerkracht wanneer je kind wordt gepest.

Ik ben anti pest trainer geworden omdat mijn dochter werd gepest. Ik herinner me mijn boosheid en machteloosheid als de dag van gisteren. Gelukkig trof ik meester Maarten, die het probleem direct stevig aanpakte. Ik kom met regelmaat in mijn praktijk ouders tegen die mij herinneren aan mijn gevoelens van toen.

Zoals de boosheid en de machteloosheid van een moeder. Ze had lang getwijfeld en uiteindelijk toch een andere school uitgekozen en daar begon het weer. Het gepest. Hoezeer hadden ze beiden moeder en dochter naar een nieuw begin gesnakt. Geen buitensluiten meer, geen nare apjes, rust in de tent weg met het meidenvenijn. De juf …. die begreep het niet.

En dan die andere moeder. Ze voelde de weerstand voor haar kind bij klasgenoten, maar ook van de juf. Ze twijfelde aan haar gevoelens en kwam bij mij voor een weerbaarheidstraining voor haar zoon. Ze zei niets tegen mij, maar het was voelbaar, haar verdriet en machteloosheid. Haar kind zat op school en kon zichzelf niet zijn. Haar kind was niet geliefd. De juf …. die was geïrriteerd.

Beide keren nam ik contact op met school en de leerkrachten wilden heel graag met mij in gesprek. De wens om voor alle kinderen een veilige school situatie te creëren was er. Dat stond vast. De ene leerkracht was moe , want het pesten gebeurde buiten haar zicht. De andere leerkracht was geïrriteerd, want ook zij kon misschien moeilijk vat krijgen op het gedrag van kind. Daarnaast was de verbinding met de ouder weg. Het probleem werd groter.

Het probleem werd groter doordat ouder en docent elkaar niet meer konden horen. Moederliefde en vakkennis kwamen recht tegen over elkaar. Daar in het midden stond het kind. Het pesten was niet gestopt, en de juf en moeder begrepen elkaar niet meer.

Er zijn leerkrachten die heel goed door hebben wat er mis gaat in de klas op het gebied van veiligheid, en er zijn leerkrachten die door hun “ zijn” een sfeer neerzetten waarbij ieder kind zich veilig en top voelt!

Maar er zijn ook leerkrachten die het niet zien, horen of voelen. Leerkrachten zijn net mensen soms maken ze ook fouten. Daar doe je niets aan.

Er zijn ouders die hun rust kunnen bewaren tijdens een lastig gesprek met de leerkracht ondanks alle emoties, en er zijn ouders die hun emoties en tranen laten stromen tijdens een gesprek. Daar doe je niets aan. Ouders zijn ook net mensen, ze willen het beste voor hun kind, en bovenal dat hun kind emotioneel geen schade word toegebracht.

Beiden kanten mogen er zijn mits het probleem het kind dat wordt gepest niet bedolven gaat onder alle communicatie perikelen tussen ouders en leerkrachten. En dit is een lastig stuk.

Wat kun je doen wanneer de communicatie verstoord wordt:

  • Het begint bij erkenning. Erkenning bij beide kanten. Hoe lastig ook , ouders en leerkrachten moeten zich beiden verdiepen in de oorzaken en gevolgen van pesten zodat je bij de feiten kan blijven. Dus ouders lees je in; wat gebeurt er bij pesten wat zijn de rollen en posities. Leerkrachten verdiep je in de karakteristieken van de pest slachtoffers; teruggetrokken gedrag, schoolprestaties die omlaag gaan, in de pauze lang bij volwassenen blijven ’kleven’, spullen kapot/kwijt, veel buik- en hoofdpijn, niet naar school willen, meer verzuimen dan anderen.
  • Zorg als ouder voordat je een gesprek met school aangaat dat je je emoties hebt kunnen ontladen. Bij mij werkte chocoladetaart en een goed gesprek met een vriendin fantastisch!!
  • Zitten je emoties nog steeds heel hoog, neem dan een voor jou vertrouwd persoon mee naar een school gesprek. Dit kan voor objectiviteit zorgen tijdens het gesprek.
  • Bij zeer moeizame gesprekken kan je de vertrouwenspersoon vanuit school betrekken bij de pest situatie.
  • En als laatste maar wel een hele belangrijke tip: leer en help je kind om zelf met de leerkracht over de problemen te praten. Een kind weet precies hoe de groepsdynamiek in de klas functioneert. Als ouder kan je je kind steunen door je kind bewust te maken van zijn of haar sterke punten!
By |2018-11-04T10:45:54+00:00October 31st, 2018|