Relaxje en robotje zijn 2 sleutelfiguren in de opbouw van de faalangst training bij KONFIA. Waarom? Het helpt kinderen om de gevoelens van stress in hun lichaam te herkennen.

Kimmi en Madelief beiden 9 jaar, hebben allebei cognitieve faalangst. Ze kwamen bij mij op individuele training om dat nare gevoel onder bedwang te krijgen. Het gaf namelijk gedoe op school, buikpijn niet kunnen slapen en onder presteren kwam regelmatig voor.

Wat is faalangst nu eigenlijk? Faalangst is letterlijk angst om te falen. Het idee van fouten maken of het idee hebben om niet te voldoen aan eisen die anderen stellen geeft angst. Deze angst kan je zien doordat kinderen een black out krijgen, of lichamelijk signalen zoals bibberen, zweten, buikpijn etc. Kinderen met faalangst kunnen hierdoor aan de ene kant gaan overcompenseren door heel hard te gaan leren, maar aan de andere kant ook juist blokkeren waardoor ze uitdagende situaties niet aangaan.

Blokkeren en uitdagingen niet aangaan

Het hebben van weinig zelfvertrouwen kan ook zorgen voor blokkeren en een uitdaging niet aangaan, maar is minder vergelijkbaar met de angst zoals bij faalangst. Het gaat bij zelfvertrouwen meer om een kerngeloof dat je iets niet kunt. Hierdoor zetten kinderen ook vaak niet de stap om de uitdaging aan te gaan. Maar dat zit hem dan in het feit dat je gelooft dat het toch niet lukt, minder in de angst voor falen. Daarnaast gaat faalangst altijd over een vaardigheid, terwijl weinig zelfvertrouwen ook kan gaan over bijvoorbeeld je uiterlijk, of over wie je bent (“Ik ben niet goed genoeg, ik doe er niet toe”).

Voor kimmie was visualisatie heel helpend, stap voor stap leerde ze om zich te ontspannen op de zachte rug van een prachtige witte Unicorn met gouden manen. En Madelief oefende zich lek met het spannen en ontspannen van haar spieren. Om dit te kunnen toepassen voor een rekentoets.

Waar ik zo blij van werd tijdens de faalangsttraining met deze meiden was dat we een belangrijke afspraak met elkaar hadden gemaakt!

De afspraak was dat we fouten moesten vieren! Iets leren gaat met vallen en opstaan en dat is prima!

Het gaat namelijk om het proces, hoe leer ik weer in mezelf geloven! Het gaat om het gevoel , wanneer word ik weer trots op mezelf en wat kan ik wel heeel goed! En het gaat om het doen, ik mag fouten maken, maar we gaan ook weer verder en proberen het gewoon weer opnieuw! 8 weken lang was de training een feest, er was namelijk altijd iets om te vieren.

Mijn grootste tip aan ouders die een kind hebben met faalangst is dan ook :

Vier je fouten!

Van fouten maken kun je leren: dus als je fouten mag maken en je hier van kunt leren, kun je ze net zo goed vieren! Dus wees blij als je kind een fout maakt. Laat je kind bijvoorbeeld juichen op de stoel omdat hij of zij iets nieuws geleerd heeft! Geef zelf hierin ook het goede voorbeeld. Benoem zelf ook de fouten die je hebt gemaakt en dat die fouten prima zijn. Je hebt er immers weer van geleerd.En je leven is een feest.